Δοκίμια

 Στο τελευταίο, αυτό, βιβλίο του ο Λαοκράτης Βάσσης ανατέμνει το πολιτιστικό έλλειμμα του Τόπου μας, ενώ αναφέρεται συμπληρωματικά και στο πολιτικό έλλειμμά μας.

“Εμείς δε χρησιμοποιούσαμε τον όρο «αποκέντρωση». Προτιμούσαμε το «επανατοπικοποίηση». Συνδέαμε τον τόπο εγκατάστασής μας με τον «ου τόπο». Την ουτοπία που ξέραμε ότι δεν υπήρχε κάπου και που θα έπρεπε να τη δημιουργήσουμε. «Να δημιουργήσουμε τον κόσμο μας, μέσα στον κόσμο που θέλουμε να αφήσουμε πίσω μας».

Βρισκόμαστε στο τέλος του 2016, εν μέσω συνεχών διεθνών εξελίξεων που τείνουν προς ανατροπή της μέχρι τούδε ισορροπίας. Το ευρωπαϊκό πεδίο φαίνεται πολύ κρίσιμο για την παγκόσμια κατάσταση και την τροπή που θα πάρουν οι μετασχηματισμοί.

«Όπου και να σας βρίσκει το κακό, αδελφοί,
όπου και να θολώνει ο νους σας
μνημονεύετε Διονύσιο Σολωμό
 και μνημονεύετε Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη».

                                                                                                           Ελύτης, Άξιον Εστί 

Η «Ανοιχτή Συζήτηση» θέτει στο επίκεντρό της, υπό τη βαριά σκιά της Τροϊκανής Αρμοστείας, την πολιτιστική διάσταση (ηθική, πνευματική, αξιακή, ταυτοτική) της μεταπολιτευτικής μας χρεοκοπίας,

Η φαντασία προβάλλεται ως άρση της πραγματικότητας, ως άρνησή της. Στηλιτεύεται ως αξιοχλεύαστη φυγή, αν όχι ως δειλία και αδυναμία και παραίτηση,

[...] Το ανά χείρας βιβλίο θα το χαρακτήριζα ως ένα εγχειρίδιο, παρ’ ότι δεν συνιστά μια θεωρητική προσέγγιση της λογοτεχνίας και της πολιτισμικής θεωρίας, με βάση τη σκέψη ενός επιφανούς μαρξιστή κριτικού, απλούστατα γιατί κάτι τέτοιο δεν υπήρξε ποτέ επιλογή του Τέρρυ Ήγκλετον.

  «Εξωοικονομικές» όψεις της κρίσης: όπως στην κοινωνία, τη δημοκρατία και το πολιτικό σύστημα, την τέχνη και τον πολιτισμό. Το πολλαπλό χρέος της αριστεράς.

 

Η αρχαία ελληνική γραμματεία παρέδωσε μέσα από το διάβα των χρόνων όλες τις πτυχές της εξέλιξης μιας δομημένης κοινωνίας.

 Η μακρά μεταπολίτευση, μια από τις ομαλότερες περιόδους της πολιτικής μας ζωής, πήγε δυστυχώς χαμένη για τον τόπο μας, καθώς δεν αξιοποιήσαμε τις προνομιακές αντικειμενικές της δυνατότητες και τις συνακόλουθες ευκαιρίες της.

 

Tina is dead. Αν επιλέγαμε μόνο ένα σλόγκαν, αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί το πιο χαρακτηριστικό για τις εξελίξεις στη δεκαετία που πέρασε, πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα.

 

Οι αναδιαρθρώσεις της οικονομικής δομής του καπιταλισμού, φέρνουν πάλι στην επικαιρότητα - υπό νέους όρους - τη συζήτηση όχι μόνο για τον ιμπεριαλισμό ή τον αποικιοκρατισμό, αλλά και το ζήτημα του ολοκληρωτισμού.

 Στο μακρύ ταξίδι της τέχνης μια αίσθηση μυστηρίου περιρρέει τα πάντα. Αυτές οι αρχέγονες φόρμες έχουν το δικαίωμα να ζήσουν την δική τους ύπαρξη.

 Στα έντεκα δοκίμια αυτού του βιβλίου ο Λαοκράτης Βάσσης αναζητεί τα πολιτιστικά πατήματα του τόπου μας στην ομιχλώδη ανηφοριά του 21ου αιώνα. 

Ο Πλάτων αντιμετωπίζει την ομορφιά ως ανάμνηση του υπερουράνιου τόπου και αυτή η ματιά ήταν συνεπής προς την θεωρία των ιδεών του.

Ο σοφός Πιττακός είχε πει: «Άριστη δημοκρατία είναι αυτή που δεν επιτρέπει στους κακούς να άρχουν και στους καλούς να μην άρχουν».

Η "Ανοιχτή συζήτηση" είναι ελεύθερη ανάπλαση ημερολογιακών σημειώσεων από κοινωνική συνάντηση παλιών φίλων, που εξελίχτηκε απρόσμενα σε μακρά πολιτική συζήτηση για τη Μεταπολίτευση, το Πα.Σο.Κ και την Αριστερά.

Η ηθική είναι στον πυρήνα του πυρηνικού προβλήματος: θα έχουμε έναν κόσμο βασισμένο στην κουλτούρα της ειρήνης ή στην κουλτούρα της βίας;

Ό,τι έχω γράψει τελευταία, εισηγήσεις συνεδρίων, βιβλιοπαρουσιάσεις και βιβλιοκριτικές, άρθρα σε εφημερίδες και περιοδικά, ήταν ατάκτως ερριμμένα και χαμένα στη βιβλιοθήκη μου.